تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/05/08 - 08:02
کد خبر: 477322

نگاهی بر حواشی تشکیل وزارت بازرگانی؛

کریمی: وزارت حجیم صمت باید تفکیک شود/ ایزدخواه: تشکیل وزارت بازرگانی خلاف قانون اساسی است

کریمی: وزارت حجیم صمت باید تفکیک شود/ ایزدخواه: تشکیل وزارت بازرگانی خلاف قانون اساسی است

همزمان با تصویب کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، مخالفان و موافقان این لایحه به ارائه نظرات و استدلال‌های خود نسبت به این تصمیم پرداختند که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ موافقت مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی حواشی بسیاری را در روزهای اخیر پیرامون خود ایجاد نموده است، همزمان با این رویداد مخالفان و موافقان این لایحه به ارائه نظرات و استدلال‌های خود نسبت به این تصمیم پرداختند، عده‌ای از مخالفین تشکیل چنین وزارت‌خانه‌ای را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و در مقابل موافقین از این اقدام دولت و مجلس دفاع کرده و آن را تصمیمی مثبت دانستند. با توجه به اهمیت ابعاد این موضوع در این گزارش قصد داریم نگاهی بر آرا و دیدگاه‌های موافق و مخالف آن بیفکنیم.

تنظیم بازار بوسیله وزارت بازرگانی

محمدحسن صبوری، مدیرکل اسبق دفتر وزارتی صمت، تشکیل وزارت بازرگانی را خنثی کننده تحریم می‌داند و معتقد است: تنظیم بازار ناکارآمد انتظارات تورمی را بالا می‌برد. سیگنال تورمی بازار مرغ سراغ بازار خودرو و ارز هم می‌رود، بنابراین نیاز داریم برای تنظیم بازار وزارت بازرگانی داشته باشیم. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید: 

دولت قبل هیچ علاقه ای به حوزه بازرگانی نداشت!

علی‌اکبر کریمی نماینده مجلس که از دیگر موافقین تشکیل وزارت بازرگانی است که با حضور در برنامه ثریا نسبت به تصویب این لایحه بیان می‌کند: دولت قبل عملا هیچ علاقه ای به حوزه بازرگانی نداشت. وزرای صمت در گذشته حتی یک جلسه در شورای عالی نظام صنفی برای حقوق مصرف کننده و تولید برگزار نکردند. وزارت حجیم صمت باید تفکیک شود چون عملا ساختار لازم جهت توجه به صنعت و تولید را همراه با حمایت از حقوق مصرف کننده ندارد، سازمان حقوق مصرف کننده کجاست و چه می‌کند؟ وزارت جهاد هم نتوانست در تامین کالاهای اساسی سفره مردم بدون افزایش تورم اقدامی انجام دهد. جزئیات بیشتر را در کلیپ زیر ببینید: 

چه لزومی برای تشکیل وزارت بازرگانی وجود دارد؟ 

میثم زالی دبیر سابق ستاد رفع موانع تولید وزارت صمت، که از منتقدان و مخالفان این طرح است بیان می‌کند: دولت در لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به نظر بخش خصوصی اهمیت نداده است. همچنین می‌پرسد در شرایط کسری بودجه‌ای ۲۰۰ همتی تشکیل وزارت بازرگانی چه لزومی دارد؟ جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید: 

کشور را چند سال درگیر اصلاح آئین نامه‌ها نکنید!

حجت الله ورمزیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز به عنوان مخالف بیان می‌گوید: برای تنظیم بازار به جای تشکیل وزارت بازرگانی اتحادیه‌ها را توانمند کنید؛ همه جای دنیا تنظیم بازار را اتحادیه‌ها انجام می‌دهند، کشور را چند سال درگیر اصلاح آئین نامه‌ها نکنید. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید: 

تشکیل وزارت بازرگانی خلاف قانون اساسی است

روح‌الله ایزدخواه از دیگر نمایندگان در مقام مخالفت با تاسیس این وزارت‌خانه به  ارائه برخی دلایل خود اشاره می‌کند و ضمن  این کار را خلاف قانون اساسی و مغایر با سیاست های کلی می‌داند. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید: 

گزارش از حسین احسانی زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top